به بهانه ی روز ملی ارتباطات و روابط عمومی
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : عباس کرم الهی
شنبه 27 ارديبهشت 1399

ارتباطات همواره به ‌عنوان یكی از موضوعات بسیار مهم برای بشر در کل جهان محسوب شده است و امروز در عصر ارتباطات و در دورانی قرار داریم كه قدرت در دست جوامعی است كه از نیرومندترین شبكه‌های ارتباطی و به تبع آن، از بیشترین اطلاعات برخوردار باشند و این حقیقت انكارناپذیر تمدن كنون جهانی است.

۱۷ ماه مه هر سال براساس مصوبه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی و 27 اردیبهشت توسط شورای عالی فرهنگ عمومی ایران به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نام گزاری شده است . و هر سال محورها و شعارهایی را برای اجرای سیاست‌ها و توسعه‌ی اهداف ارتباطی در سطح جهان مطرح می‌كند. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم بعد از تئاتر که هنر هفتم است با هم  مرور کنیم.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آن که محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

اهمیت و ضرورت طرح موضوع:

اهمیت و ضرورت طرح موضوع روابط عمومی و ارتباطات، به حیات ماهی به وجود آب می ماند و در ضرورت طرح موضوع به تعبیر شاعر تنها می توان گفت: ( در خانه اگر کس است یک حرف بس است)، اما آنچه بهانه ای برای طرح این مهم است: برگزاری همایش روابط عمومی های برتر سازمان در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومی است.

جایگاه روابط عمومی در ایران:

در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی که قدمتی افزون بر 60 سال دارد ، صرفاً تبلیغاتی است که این امر باعث تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است. در حال حاضر این نهاد مؤثر با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی مواجه است. صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

چالش های روابط عمومی در ایران

بر اساس نظریه ی کارشناسان این علوم، چالش های روابط عمومی در ایران را می توان در دو بخش اصلی « تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرش های منفی» و فرعی «نداشتن متولی مشخص، نبود تشکل های حرفه ای کافی و نبود قانون مندی مسئولیت های استراتژیک و حرفه ای روابط عمومی» تقسیم کرد.

پیشنهادهای لازم برای توانمندی روابط عمومی سازمان ها

1 ـ  توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.

2 ـ  ارائه مشاوره ای، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، مردم شناسی وغیره که این موضوع خلأ بزرگی در حوزه فعالیت بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.

3 ـ  دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد

4 ـ حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها.

5 ـ  کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان

6 ـ تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی

7 ـ معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی

8 ـ سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی)

9 ـ  تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن

10 ـ  تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن

11 ـ همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها

12 ـ  تآکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی

13 ـ  انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف

14ـ  برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی

15 ـ  تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی

16 ـ  انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان

17 ـ  چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده های سازمانی

18 ـ  تهیه فیلم برای معرفی سازمان

19 ـ  ایجاد برنامه نظام مند همدردی با خانواده های سازمان

20 ـ  تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان

21 ـ  وجود مراکز آموزشی با محیط عملی و کاربردی روابط عمومی

22 ـ  ارائه آموزش کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی ها

23 ـ  ایجاد نهادهای حرفه ای و تخصصی اثرگذار بر حوزه روابط عمومی

24 ـ  حمایت مدیریت سازمان ها از روابط عمومی

25 ـ  انتشار مجلات تخصصی متعدد در حوزه روابط عمومی

26 ـ  حذف کارهای زائد و موازی از وظایف روابط عمومی

نتیجه گیری

کیفیت ارتباط بین سازمان و عموم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است. بر این اساس، سازمان را مرزهایش تعریف نمی کنند، بلکه سازمان توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف می شود. سرمایه اجتماعی ، کلید موفقیت روابط عمومی و یک سازمان در این پیوند دوسویه بین مخاطبان و سازمان هاست. تلاش برای شکل دهی به مجموعه ای هماهنگ که بتواند سازمان را به اهداف خود برساند از وظایف عمده روابط عمومی است. این هماهنگی می بایست بتواند در سطوح مختلف سازمان، در درون هر زیر سیستم، در تعامل میان زیر سیستم ها با یکدیگر، در تعامل  سیستم ها با سیستم هایی که محیط آنها را تشکیل می دهند بطور موفقیت آمیزی برقرار شود. تنها در این شرایط است که می توان به شکل گیری یک کل واحد که از عهده ی انتظارات و اهداف گوناگون سازمان در جهت ارتقاء تعالی جایگاه آن برآید، امیدوار بود.

در پایان به عنوان یکی از پیشکسوتان خبر و اطلاع رسانی در کهن شهر ایران زمین ، شهر پیامبر باران حضرت دانیال نبی(ع) و شهر شهیدان گمنام شوش این روز را به همکارانی که اکنون هر کدام مسئولیت روابط عمومی دستگاهی را عهده دار هستند تبریک می گویم :

1 ـ خالد منصوری مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان شوش

2 ـ برادر پاسدار علی کاکی مسدول روابط عمومی سپاه ناحیه ی شوش

3 ـ مجتبی پناهی مسئول روابط عمومی شرکت شیر پگاه خوزستان

4 ـ سید مهدی موسوی مسئول روابط عمومی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

5 ـ محمد دیناروند مسئول روابط عمومی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش

6 ـ سرهنگ رامین سعدی معاونت اجتماعی و روابط عمومی نیروی انتظامی شهرستان شوش

7 ـ مظفر شیرزاد مسئول روابط عمومی شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شوش

8 ـ فاطمه رازقی مدیر روابط عمومی گروه صنایع کاغذپارس هفت تپه

9 ـ فاطمه سواری مسئول روابط عمومی شهرداری شوش

10 ـ الهه منگری مسئول روابط عمومی اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی

11 ـ زینب مولایی مسئول روابط عمومی پایگاه میراث فرهنگی

12 ـ مریم کرد مسئول روابط عمومی گروه تئاتر اندیشه

13 ـ ناجی چنانی مسئول روابط عمومی گروه نمایش جنت الحسین(ع)

14 ـ اسماعیل زرگوش مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان شوش

البته شاید عزیزانی هم باشند که مسئول روابط عمومی سایر دستگاه ها باشند اما چون این حقیر در این لحظه نام آنها را فراموش کرده ام به بزرگواری خود مرا ببخشند .

ضمنا خودم مسئول روابط عمومی « شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش ـ کانون بسیج ورزشکاران سپاه ناحیه ی شهرستان شوش ـ دفترفرهنگی بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) شهرستان شوش ـ هیئت فوتبال  شهرستان شوش و عضو شورای نویسندگان درگاه تئاتر خوزستان » هستم .



:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.